| ►H O M E | ►C. V. | ►R. S. I. | ►L I N K S | ►C O N T A C T |
![]() |
|
|
Ergonomie
Tegenwoordig wordt veel reclame gemaakt voor verschillende soorten ergonomische aanpassingen. Bedrijven en particulieren worden hierdoor verleid om hoge prijzen te betalen voor ergonomische oplossingen, die lang niet altijd tot vermindering van klachten leiden. Meestal komt dit doordat niet wordt afgevraagd wat eigenlijk goede ergonomie betekent en worden er een aantal logische punten over het hoofd gezien. Goede ergonomie betekent; “Optimale aanpassing van de werkomgeving en het werk zelf aan de persoon en niet andersom!” Urenlang zitten De juiste zithouding bestaat niet, niemand kan zeven uur of langer in dezelfde houding zitten. Daarbij moet je bedenken dat je zelfs zittend op een goed gekeurde of speciaal aangepaste stoel klachten kunt ontwikkelen, als je urenlang onbeweegelijk en onder druk blijft werken. Aan de andere kant kun je heel gezond werken op een oude, onverantwoorde stoel, wanneer je maar af en toe met de computer moet werken en erg beweegelijk van aard bent. Voor- en nadelen van ergonomische aanpassingen Onderzoeken naar de effecten van verschillende ergonomische aanpassingen hebben aangetoont dat hardware inderdaad invloed heeft op de lichaamshouding. Echter blijkt dat de meeste effecten zowel positief als negatief zijn. Door gebruik te maken van ergonomische aanpassingen krijg je als het ware een verschuiving van het gezondheidsprobleem; je wordt niet minder belast als je een ander gedeelte belast! Iemand die bijvoorbeeld altijd zijn muis rechtshandig gebruikt en rechts RSI klachten krijgt, gaat vervolgens linkshandig muizen en loopt het risico ook links RSI klachten te ontwikkelen. Tijdelijk zal het probleem opgelost zijn, maar op langer termijn krijg je een groter probleem; twee armen met RSI... Richtlijnen Er zijn wel enkele algemene ergonomische regels te stellen, waardoor de belasting van het zitten op het lichaam en het werken achter een beeldscherm zo gering of verdeeld mogelijk is. Zo bestaan er richtlijnen die als een goede leidraad dienen om een werkplek in te richten. Echter wordt er dan gesuggereerst dat er oplossingen bestaan voor gemiddelde mensen, maar gemiddelde mensen bestaan niet. Elk individueel mens wijkt op onderdelen af van de norm. De werkplek dient men, met de algemene richtlijnen in het achterhoofd, per persoon aan te passen. Het is dan ook niet overbodig om eens een proffesioneel iemand naar je werkplek te laten kijken. Terug naar " Lichaamsfactoren " « » Door naar " Ergonomische richtlijn " |